Som Oy Arabianranta: Full renovering för parkeringsområdet - vad kostar det?
Det beslutades att utföra en omfattande gård och dräneringsreparation i som Oy Arabianranta i Helsingfors, som också kartlade laddningen av elbilar. Ursprungligen definierades inte implementeringen av laddningspunkterna, men bostadsföretaget ville använda möjligheten för att modernisera företagets parkeringsområde.
Projektbakgrundsinformation
Gårdsfläckar: 9 datorer
Faciliteter: 9 lägenheter, 2 kommersiella byggnader, 2 detaljhandelsutrymme
Ägare: Bostadsföretaget äger alla platser
Design startade: 2019
Projektschema: 5-12/2021
Preliminär total kostnadsberäkning: 350 000–400 000 €
Bostadsföreningen beslutade att fortsätta med principen om att "göra, göra ordentligt", vilket också resulterade i anbud för att ladda elbilar. Laddarna valdes ut, vilket också tillåter fjärrkontrollerad biluppvärmning.
Efter de kommersiella förhandlingarna beordrade bostadsföretaget laddningsutrustningen och panntjänsten direkt från IGL-teknologier OY. Installationen var ansvarig för den tidigare valda elektriska entreprenören. Samtidigt byttes en ny faktureringspolicy till där användare betalar sin egen elförbrukning. Utrustningsuppställningen var vår partner Harju Elektra Elektra -serien, som erbjuder en laddningspunkt på 11 kW och en Sukopistoi -bilvärme.
Tidigare inkluderades elkostnaderna i övervägandet, men i framtiden kommer laddningselektricitet att faktureras till priset av bostadsföreningen och pengarna kommer att betalas direkt till bostadsföreningens konto utan provision. Fakturering använder bostadsföreningens egen moms, som var 0 %i detta företag. Kostnaden för faktureringstjänsten och det månatliga priset för operationen faktureras direkt från bostadsföreningen två gånger om året.
Det implementerade systemet gav också betydande fördelar för bostadsföreningens administrativa arbete. Kön och hyresavgifter hanteras automatiskt genom Eparks -systemet, vilket minskar arbetsbelastningen för fastighetsförvaltaren och revisoren. Betalningar debiteras direkt från användarna och övervakning görs genom systemet utan manuellt arbete.
- Dräneringsreparationen är alltid utmanande för bostadsföreningen, eftersom allt händer så kallat under ytan, och slutresultatet återspeglas främst under hösten. Marko Hakkarainen, ordförande för bostadsstyrelsen .
- Ursprungligen var syftet bara ny värmeutrustning, men samtidigt tänkte vi på de mest moderna och fjärrstyrda lösningarna. Dessutom var asfalten på gården i dåligt skick, så det var vettigt att förnya den i samma sammanhang, Hakkarainen sammanfattar.
- Bostadsföretaget ville ha ett intelligent och modernt system utan de separata mätningarna på varje parkeringsplats som fastighetsförvaltaren bör läsa varje år. Dessutom ville vi flexibilitet så att systemet stöder både traditionell biluppvärmning och laddning av elbilar nu och i framtiden fortsätter Hakkarainen.
Kostnader och bidrag
Bostadsföretaget ledde själva projektet. Bostadsföreningen fick 50 % av ARA -bidraget för projektet, eller 54 000 euro 27 000 euro.
Arbete som utförs av den elektriska upphandlande rörelsen:
Installation av det nya gruppcentret
Export av nya kablar för laddningsenheter
Lawing uppmärksamhet, fortsätter och mätningar
Installation av ett modem för fjärrhantering
Kostnader och ekonomi:
Elektriskt kontrakt: 13 000 euro
Laddare: 16 000 euro
Jordutgrävningsarbete för elektriskt kontrakt: 25 000 euro
Gårdsarbete och dräneringsgrävar: Mer än 90 % av den totala kostnaden
ARA Grant: 50 % (27 000 €)
Den genomsnittliga extra kostnaden för laddningspunkterna per plats var cirka 670 € jämfört med att installera värmepoler ensam. Totalt kostar byggandet av laddningsplatserna 45 000 euro per plats.
Observationer av projektet
Företagets gård var i behov av renovering, och renoveringen var ändå framme. Som ett resultat kan de totala kostnaderna inte direkt jämföras med en situation där laddningspunkterna skulle byggas som ett separat projekt.
För större projekt är det viktigt att titta på hela. Tidigare fanns det ingen teknik som skulle möjliggöra direkt tilldelning av elektrisk konsumtion, till exempel uppvärmningsanvändning, direkt för användare. Detta är emellertid möjligt med Etolp.
Laddningspunkter ökar värdet på bostadsföreningen. Varje parkeringsplats är utrustad med fjärrkontrollerad uppvärmning och 11 kW laddningspunkt. Detta gör att bostadsföreningen lockas särskilt till elbilar, eftersom populariteten för elbilar ständigt växer. Denna bostadsförening är ett utmärkt exempel på hur den övergripande lösningen kan implementeras som en del av en stor renovering, även om användarna av laddningspunkterna inte är i de tidiga stadierna.
Belastningshantering implementerades på Eparking Cloud Service Nivå 1, där lasten var begränsad till 63A främre säkringar och tre 25A -grupper. Lasthantering tar hänsyn till laddning, elvärmeelektricitet och andra konsumtionsanordningar.
Lagen krävde inte förmågan att debiteras, men i detta fall var det meningsfullt, eftersom renoveringen i alla fall planerades. Enligt lagen definieras en storskalig reparation som en "reparation där den totala kostnaden för ombyggnad av ombyggnaden av en byggnadsblöja eller en byggnads tekniska system är mer än 25 % av byggnadens värde, exklusive värdet på byggnadsmarken" (källa: Finlex ). Även om det lagliga kravet i detta fall ännu inte tillämpades på detta projekt, var det förnuftigt att öka nedladdningskapaciteten, eftersom renoveringen i alla fall var i tid.
Laddningspunktskapacitet innebär att rörledningar eller kablar på parkeringsplatsen så att den senare kan installeras. Lagen gäller för bostadsföretag med minst fyra parkeringsplatser. Laddningspunkter är inte obligatoriska, men bostadsföretag måste se till att alla parkeringsplatser kan installeras senare. Denna skyldighet gäller för byggprojekt vars tillståndsansökningar har gjorts den 11 mars 2021 (källa: Finlex ).
Marko Hakkara, styrelseordförande för AS Oy Arabianranta, har intervjuats för referensen.