Som Oy Vantaa Varsta: Fluent Finlands elbilar som laddar till bostadsföretaget
Upphandlingsprocessen för förvärv av bostadsföretaget Vantaa Varsta Varsta började våren 2022, då bostadsföreningens styrelse började utforska olika möjligheter för avgiften för elbilar att implementera laddningsinfrastrukturen.
Det första målet var att förstå vilka lösningar som fanns tillgängliga och vad de skulle kosta. Miikka Nordström, ordförande för bostadsföreningen , säger att tidigt samarbete med en kandidatkandidat var oväntat lång. "Av någon anledning varade studien under mycket lång tid. I slutändan beslutade vi att leta efter en ny skådespelare för att få projektet ordentligt," säger han.
Nordström startade som styrelseordförande samtidigt som förvärvet av laddningsutrustning blev allvarligt befordrad. Frågan var särskilt viktig för honom eftersom han själv laddade hybridförare. Senare har han bytt till en full elbil: "Under lång tid var jag tvungen att vara utan hem. Nu, som en elbil i mitt liv, är det mycket lättare när utrustningen äntligen är på plats!"
I slutändan valde Vantaa Varsta Wallen 64TS som laddningsenheter och vatten som en applikation för en applikationsenhet. Idrifttagningen ägde rum i augusti 2024, då de första nedladdningarna gjordes. Det tog ungefär två och ett halvt år för hela processen.
I Vantaa Varsta var de mest betydande kriterierna för att välja laddningsenheter priset, implementeringsmodellen och inhemskheten.
Inhemsk och pålitlig mångsidighet
Antalet parkeringsplatser i bostadsföreningen hade en betydande inverkan på genomförandet av projektet. "Vi har totalt 67 parkeringsplatser, så det fanns mycket kablar och utgrävningsarbete. Projektet byggde en helt ny infrastruktur. Rapporten visade att det inte skulle vara värt att använda gammal kablar eftersom det inte skulle få tillräckligt med kraft," påminner Nordström processen. Bostadsföretaget hamnade i en lösning som byggde ett helt nytt elektriskt huvudkontor och prenumeration. Detta säkerställer att enligt bostadsföreningens önskemål, även om laddningsabonnemanget inte fungerar av någon anledning, skulle det inte äventyra driften av husets hissar eller ventilation.
De viktigaste kriterierna för att välja laddningsenheter var priset, implementeringsmodellen och inhemskheten. "Naturligtvis spelade priset en stor roll. Men det var också av stor betydelse att vi rekommenderades att ha en lösning där varje plats har sin egen stolpe. Det gör att man ändrar enheten mycket enklare än i en traditionell modell där en laddare är uppdelad mellan två användare," säger Nordström. Dessutom tillåter lösningen aktieägarens beslut på angränsande plats att påverka avgiftsmöjligheterna för en annan aktieägare: Om en av parkeringsplatserna inte vill ha avgift och den andra vill, har detta arrangemang inte problem. Utrustningens och utrustningstillverkaren vägde också i beslut. Walle -laddningsutrustningen som valts för bostadsföretaget tillverkas på den inhemska tillverkaren Trafomic Oys egen fabrik i Raisio. De har ett hållbart metallskal och är utformade specifikt för att motstå de olika väderförhållandena i de nordiska länderna.
Wallen 64T -laddningsenheter har både typ 2 -kontakt- och Suko -uttag. "Vi ville att utrustningen skulle användas för att värma bilen eller till exempel använda en dammsugare eller annan elektrisk utrustning vid behov. Enheten som tillåter bara laddning skulle inte vara så mångsidig som skulle göra det svårt att använda." Modularitet och utrustning livscykel i bostadsföreningen övervägs inte mycket. Naturligtvis säger Nordström att det alltid är en fördel att du inte behöver ändra allt om det fanns något problem eller annat behov av uppgradering.
De beslut som förbereder sig för framtiden
Antalet elbilar i Vantaa Varsta är fortfarande relativt måttligt: Housing Association har för närvarande tre fullständiga elbilar och två laddningshybrider. Således har tillgängligheten av laddning ännu inte orsakat ett stort bilutbyte. "Men att byta bil är en stor investering, så det kommer inte att förändras på ett ögonblick," funderar Nordström.
Bostadsföreningen har introducerat både de laddningsenheter som köpts av bostadsföreningen och ägarna som köpts av aktieägarna. För närvarande installeras fem bostadsföretagsladdare och sex aktieladdare, totalt 11 enheter. En av de laddare som köpts av en bostadsförening används och resten kan användas vid behov. Enligt Nordström, i den nuvarande situationen, används fyra laddare aktivt för att ladda bilen och två för uppvärmning. Fem enheter väntar fortfarande på sina användare. "Vi började inte göra en enorm initial investering, men den här lösningen kan göra tillägg efter behov," sammanfattar han.
Enkelheten av värdefulla användare i din egen trädgård
Användarupplevelsen har varit positiv. Den första kommentaren som Nordström var relaterad till bostadsföreningens beslut, bara något till ett låga kostnadsavgiftspris än det genomsnittliga avgiftspriset. "Tanken är inte att hembakgrunden är betydligt billigare, utan att det är lätt: du kommer hem, du stänger laddningskabeln och bilavgifterna precis som du vill," beskriver han.
Wallen 64T laddningsenheter har en effekt på 11 kW och det har varit mycket få tekniska utmaningar. 4G -modemet, som har fastnat ett par gånger, har fungerat bra efter programuppdateringen. Enligt Nordström har Eparkings kundtjänst också fungerat mycket bra. "Här i Pakkala finns det en uppskattad radie på en kilometer på cirka 50 offentliga laddningsenheter, så om hembakgrunden ibland inte fungerar är andra alternativ lättillgängliga."
Faktureringstjänsten och användningen av ansökan har fungerat smidigt i Vantaa. "Betalningarna kan enkelt accepteras i systemet, och det är det," beskriver han. Nordström, ett förslag till utveckling, väcker emellertid: "Jag använder en företagsbil, men systemet tillåter inte separering av olika billaddningsrapporter. Om jag också laddade ner en annan bil i vår familj, skulle det vara bra att skilja mellan olika bilar.
Som helhet har projektet utvecklats framgångsrikt, även om tidiga stadier och beslut tog mer tid än väntat. Nu har bostadsföreningen en funktionell laddningsinfrastruktur som möjliggör behoven i ett skalbart system och ger tillförlitlighet för både befintliga och framtida elektriska bilar i bostadsföreningen.
För referensen har Miikka Nordströmmm, ordförande för AS Oy Vantaa Housing Association, intervjuats för referensen.