Helsingfors bostadsföretag: laddningspunkter för bostadsföretaget - det är så det lyckas!

Helsingfors -baserat bostadsföretag beslutade att beställa en nedladdningslösning och tjänst. I ett storskaligt laddningsmål var fördelarna med pannsintjänsten dynamisk belastningskontroll, enkel övervakning av konsumtion och sammanställd fakturering.

Webbplatsen hade 113 aktieägare i det uppvärmda parkeringsgaraget utan temperaturpoler. Målet var att göra det möjligt för 11 kW kraft att ladda och uppgradera elbilen.

Arbete utförd av installationsrörelsen:

  • 4 Installation av distributionscentret

  • En förlängning av det elektriska huvudcentret

  • Separat mätcenter för laddning

Kostnader för nedladdningspoäng:

  • Det totala arbetet för elbutiken kostar cirka 40 000 euro (inklusive elektriska undersökningar, distributionscentra, huvudcentrum och mätcenter).

  • Kabelinstallation på parkeringsplatsen 250 € / plats

  • Installera laddningsenheten 100 € / enhet

  • 85 kabelavläsningar beställdes, så småningom introducerades 35 laddare.

  • Laddarna var främst 11 kW laddare av typ 2. Utrustningen beställdes från Satmatic , en eParking -partner.

  • Invånarna fick välja mellan 3,6 kW och 11 kW (priser: 1 100 € och 1 500 €, inkl.

Fakturering och betalningar:

  • Elektricitet faktureras enligt konsumtion genom eparksystemet.

  • Betalningar kommer att överföras direkt till bostadsföreningens konto utan provision.

  • Bostadsföreningens momsbestånd på denna webbplats var 0 %.

  • Kostnaden för faktureringstjänsten debiteras direkt från aktieägarna och inga extra kostnader uppkommer av bostadsföretaget.

Den genomsnittliga kostnaden per capita var cirka 2 100 euro (inklusive laddare, installation, kablar och andel av det elektriska arbetet). Bostadsföretaget ledde själva projektet och fick 50 %av ARA -bidraget.

Notera om projektet

Detta fall visar att utvidgning av laddningskapaciteten för parkeringsgaragen kan vara effektivt och skalas. Webbplatsen investerades i framtiden: även om de i de tidiga stadierna nu förbereddes 35 laddningsenheter för totalt 85 laddningspunkter.

Eftersom objektets Etolpat kommunicerar trådlöst med det nätnätverk som bildats av en enda anslutningsenhet, fanns det inget behov av att installera dyra Ethernet -ledningar. Detta projekt är ett bra exempel på hur enkel och flexibel konstruktion av elbilar som laddar infrastruktur kan vara.


För referensen har Tomi Hämäläinen från Kumpula Electricity intervjuats.

Tidigare
Tidigare

Lahti Market Park: Ny platt kvalitet

Nästa
Nästa

Parkeringsparkeringsparkering: P-donit-parkeringshall som den borde