Metroauto Oy: Ansvarig och effektivt - Toyota Lahti Autotalos laddning Frank implementerades noggrant för behoven hos demonstrationsbilar

Metroauto Oy byggde en helt ny bilbyggnad i Lahti Renkomäki, Toyota Lahti, som startade sin verksamhet den 1 april 2025. En helt ny A-Energy-klassisk kommersiell egendom med en geotermisk värmelösning och också använder solelektricitet, byggd från början i det gamla fältområdet. Inom ramen för ett årslångt byggprojekt implementerade fastigheten också en laddningsinfrastruktur för elbilar. 

Laddare till Toyota Lahti Autotalo

Metroauto Oy's Toyota Lahti Autotalo

Ladda infrastruktur som ett strategiskt val

Redan i designfasen beslutades att laddningsstationerna huvudsakligen skulle användas till företagets eget bruk, särskilt för laddning av demonstrationsbilar. att användningen av laddningsstationer inte skulle överbelastas från användare utanför .

I de tidiga stadierna av projektet gjordes den elektriska entreprenören genom den elektriska entreprenören så att installationen av laddningslösningen sömlöst anpassades till byggschemat. "Vi beslutade att kontakta den elektriska entreprenören direkt och be om alternativ.

Erbjudandena och alternativen från olika aktörer jämfördes noggrant före beslutet från den slutliga utrustningen och driftsmodellen. I slutändan valdes 11 kW av 11 kW utusax -basladdningsenheter tillverkade av UTU OY och One EV Boxs Troniq -modulladdningsanordning, vilket gör att en tvådelstruktur kan ladda två bilar samtidigt, av UTU OY. Alla laddare drivs av Eparking. "Vi hörde mycket om dessa enheter.

Flexibilitet, expansion och omfattande data

Således designades elbilischaddningsinfrastruktur specifikt för laddningssystemet. "Allt byggdes för att passa laddningsstationerna, och den elektriska utbudet av laddningsstationerna från den ursprungliga planen ökades," säger Lålström. Således var målet att säkerställa flexibiliteten i systemet. "Troniq Modular Charging Station för närvarande vid vår tid erbjuder 90 kW kraft, men den kan ökas upp till 240 kW senare," säger han.

Ursprungligen hade AC -laddningsenheter valts med RFID -kort, men deras leverans slutade. Som ett resultat ersattes utrustningen med en annan. Annars, enligt Lålström, fortsatte projektet främst som planerat. "Byggprojektet implementerades som ett övergripande kontrakt. Men den elektriska laddningsinfrastrukturen var ett separat projekt, men vi beslutade att beställa det från samma aktör bara för tydlighetens skull. Detta behövde inte använda flera olika elektriska entreprenörer, men en operatör var ansvarig för allt relaterat till elen - från början till slut," LågStröd beskriver. 

Långström överväger för närvarande fördelen med att Eparking -applikationen är synlig för företaget just nu, förutom att hantera laddningsfunktionerna själv, särskilt i datainsamlingen. "Ansökan är särskilt användbar för oss ur miljöhanteraren-det är mitt ansvar här. Jag måste börja spåra och spela in elförbrukningen för laddade bilar, och den eParking-applikationen kan användas för att hantera denna information lättare. Det återstår att se vilken typ av" arbete "kommer att följa.

Användarupplevelse och proaktiv kundservice

Lålström säger att han har frågat lite feedback från användarna och säger att enheterna och telefonapplikationerna har fungerat utan problem. ”Även alla våra rörliga anställda som kommer från ett annat kontor kommer lätt att aktivera avgiften,” säger Lålström. Utvecklingsbehovet som dikteras av de specifika funktionerna i ens egen nedladdningsaktiviteter har till exempel dykt upp i hanteringen av användarnamn och laddningsenheter - testdrivningsdagar eller presentation av nya modeller när de kan kräva samma person att debitera flera fordon samtidigt.

Toyota Lahti har varit nöjd med det nuvarande antalet laddningsutrustning. "Antalet utrustning är rätt för oss för tillfället när vi tittar på volymerna av elfordon till försäljning. För tillfället är antalet elbilar för Toyota ännu inte så stort, men det är tydligt växande. Nya modeller har just kommit och fler kommer, så intresset ökar tydligt."

Långström praises not only the functionality of the equipment and service but also the communication related to maintenance: "Just this week I got a call that the DC charging station is changing the card terminal. It is good to be proactive in advance and not just reaches the place, so everyone would wonder what these devices are. Pre -reporting helps us tell us in advance, avoiding unnecessary confusion. "


Vi intervjuade Kim Lålström, fastighetschef på Metroauto Oy för referensartikeln. 

Nästa
Nästa

Tammere Exhibition and Sports Center: Nya laddningsenheter säkerställer en enkel laddningsupplevelse