Voimakatu Park: Wireless Network kan spara tiotals ton
Ett elbilsladdningssystem byggdes i Voimakatu parkeringsgarage i Tammere 2020. Projektet kunde ha varit mycket dyrt, men genom att optimera implementeringsmetoden lyckades vi spara ett betydande belopp från kunden.
Hur uppnåddes besparingarna?
Projektet startade med en elektrisk designer, som tog hänsyn till både elektriska och telekommunikationslösningar. Planen definierade några laddare som Eparking inte initialt inkluderade.
Efter att ha fått anbud märkte vi att det var ett omfattande projekt, men det fanns en chans att rationalisera kostnader. Designern hade gjort noggrant grund för det elektriska systemet, men Ethernet -kablar valdes som en telekommunikationslösning för varje laddningspunkt. Detta skulle ha inneburit mer än fem kilometer kablar, kabelvägar, telejackade och andra komponenter som krävs av telekommunikationsinfrastruktur.
Vi började undra om telekommunikationerna kunde implementeras med ett trådlöst nätnätverk. Enligt våra beräkningar skulle denna lösning eliminera behovet av långa kablar och telekommunikationscentra, vilket avsevärt skulle spara både material- och installationskostnader.
Vi erbjöd kunden två alternativ: den ursprungliga Ethernet -kablar och alternativa implementering på det trådlösa nätnätverket. Tack vare den trådlösa lösningen minskades infrastrukturkostnaderna med mer än 30 000 euro. Kunden var mycket nöjd med sparpunkten och valde utdelningssystemet.
Projekt i ett nötskal
Voimakatu parkeringsgarage används av fyra bostadsföretag och dess kraftförsörjning kommer från ett kraftföretag. Syftet med projektet var att göra det möjligt för 11 kW att ladda alla hallanvändare och att uppgradera kraftinfrastrukturen för att tillgodose framtida nedladdningsbehov. Bostadsföreningen fick 35 % ARA Grant.
Implementering av det elektriska och laddningssystemet:
Fyra distributionscentra installerades och det elektriska huvudkontoret utvidgades.
Ett separat mätcenter byggdes för att ladda elbilar.
Ett nivå 2 -lasthanteringssystem infördes, vilket övervakar den totala konsumtionen av den elektriska anslutningen i realtid.
Invånarna fick välja en laddningsenhet på 11 kW typ 2 antingen utan strumpa.
Laddarna levererades från vår partner Harju Elekters Elektra -sortiment.
Kostnader och implementeringssiffror:
Totalt elektriskt kontrakt (kartläggning, distributionscentra, elektriskt huvudcentrum och mätcenter): ungefär € 120 000
Laddningsenhetspris (inkl. Moms): Cirka 2000 € / enhet
Genomsnittlig kostnad per laddningspunkt (inkl. Laddningsenhet, installation och kabeluppsats): ca.
Kabelberedskap implementerades för 85, 35 färdiga laddningsenheter (främst typ 2 11 kW laddare).
Kablar och installationskostnader per avgift: Ca. 350 €
Fakturerings- och betalningstransport: Avgiftsförbrukning av laddning av elektricitet faktureras genom Eparks -systemet direkt till bostadsföreningens konto utan provision. Bostadsföretaget bestämmer priset på el och faktureringen är på sin egen momsaktie (i detta fall 0 %). Faktureringstjänstkostnaderna kommer att debiteras direkt från aktieägaren, så det kommer inte att finnas några extra kostnader för bostadsföretaget. Det är bara fastighetsförvaltarens ansvar att följa avgifterna.
Notera om projektet
Byggandet av elbilar som laddar lösningar är inte nödvändigtvis dyrt eller komplicerat. De rätta valen kan spara både pengar och tid. I detta projekt lyckades vi sänka kostnaderna med tiotusentals euro med en liten men imponerande förändring - optimera telekommunikationslösningen. Ursprungligen hade kunden inte lagt märke till att uppdatering av telekommunikationslösningen kunde ha en så stor inverkan på projektets totala pris.
Detta projekt visar också att laddningskapaciteten för parkeringsgaragen kan anpassas i stor skala efter kundens behov. Målet var att vara beredd på den framtida elbilen för Voimakatu Hall, vilket gjorde det kapacitet för upp till 250 halvhastighetsladdare. Ursprungligen introducerades 60 laddare, men fastigheten kan nu utöka laddningskapaciteten flexibelt.
Voimakatu -parkeringsgaraget är inte bara en investering i framtiden, utan också ett exempel på hur en laddningslösning för elbilar kan implementeras på ett kostnadseffektivt och skalbart sätt. Du kan läsa om genomförandet av ett liknande projekt i mindre skala i vår andra referensskrivning , som kommer att diskutera byggandet av det Helsingfors -baserade parkeringsgaraget för att bygga ett bostadsrätt.