Laddningsstationer återvänder till fastigheten
Köp och återbetalningstid för laddstationer
Många fastigheter överväger att uppdatera parkeringsområdet och få laddstationer. Viktiga frågor är kostnaden för investeringen och återbetalningsperioden.
Vi tittade på återbetalningsperioden på 220 parkeringsplats, där traditionella temperaturer ersattes av ett mellanmål. Modellen tog hänsyn till effekten av ARA -stöd och kostnaden för inköp och installation av etolerna. Efter ARA-stödet var startkostnaden € 41 000 (185 € per parkeringsplats, inkl. Moms). Den valda prissättningen har en återbetalningsperiod på sju år. Följande faktorer beaktas i beräkningen:
Elbesparing för uppvärmning
Laddningstjänst återgår till fastigheten
Minskat underhållskrav
Månatliga serviceavgifter
Fördelar för fastigheter och användare
Den serviceavgift som betalas av fastigheten börjar från 2,5 € per månad per parkeringsplats (inkl. Moms). Fördelen med etolerna är fjärrkontroll, minskat underhållsbehov och automatisk uppvärmning och laddningshantering.
För användare Etolpas erbjuder följande funktioner:
Laddningsalternativ för elbilar
Fjärrkontrollerad uppvärmning
Övervakning av elanvändning
Fastigheten får å andra sidan en kontinuerlig avkastning på laddningstjänsten. Etolens flexibilitet gör att du kan ändra din tjänst på en användare -användarbasis -till exempel från uppvärmning till laddning när bilisten ändras.
Möjligheten att ladda bilar ökar värdet på fastigheten, både i försäljning och i användarnas ögon. Efter återbetalningen kommer fastighetens extra inkomst att öka, vilket gör att servicepriserna kan sänkas.
Laddningstjänster returnerar
Som standard drivs bilen av i genomsnitt 40 km per dag, vilket motsvarar cirka 11 kWh laddning. I modellen antas laddningen distribueras till hemmet och arbetsplatsen, med en månatlig konsumtion på 150 kWh.
I enlighet med prissättningen:
Användaren betalar för nedladdningstjänsten 10 €/månad
Priset på el är 20 cent/kWh
Baserat på detta ackumuleras fastigheten enligt följande:
10 år 71 000 € när laddningen är uppdelad i flera artiklar
10 år € 113 000 om laddning endast görs i den här artikeln
Laddningsvolym har en betydande inverkan på fastighetens inkomst.
Resursbesparingar och enkel kontroll
Etolpas minskar arbetsbelastningen för fastighetsförvaltaren på grund av automatisk tillståndshantering och fakturering. Etolps -låsning fungerar utan nycklar, och användarhantering hanteras huvudsakligen digitalt. Dessa besparingar ingår inte i beräkningen, men de minskar fastighetens administrativa belastning.
Ytterligare inkomst kan också erhållas genom att öppna OTOL: er för allmän användning. Fastigheten kan besluta om prissättning och driftstider. Detta alternativ ingår inte i modellberäkningen, men det är ett viktigt sätt att öka utnyttjandegraden och avkastningen. Carunas Larausahas är ett exempel på ett objekt där Etolpas också har öppnats för allmän användning.
Utvecklingen av en elbilsbestånd
Elektrifieringen av trafiken fortskrider snabbt. Enligt Trafi var 5 % av de första registrerade bilarna i mars 2020 fulla elbilar och 15 % av laddningsbara hybrider. År 2030 har det uppskattats att deras totala andel kan vara cirka 14 %. På platsen hade 5 % av bilarna redan elbilar, och modelleringen antogs fortsätta i samma riktning, med 15 % av bilarna i området 2030.
I en fastighet där laddningsalternativ finns tillgängliga har andelen elbilförare ökat mycket snabbare än allmän utveckling.
Eco -Timing och värmebesparingar
Det är möjligt att introducera Eco -Timing i Etolpa, varvid uppvärmningstiden bestäms av utomhustemperaturen. Modellen antog att alla användare drar nytta av Eco -Timing och att uppvärmningstjänsten är gratis för dem. Besparingsberäkningen är baserad på Kaisaniemis temperaturdata från 2010–2019 i oktober-april, när temperaturen är under +5 ° C. Väderdetaljerna för Tammere och Oulu ingick också. I modellen upphettades bilen fem gånger i veckan, och uppvärmningsbehovet fördelades i 24 timmar för att ta hänsyn till temperaturfluktuationerna. Värmkraften bestämdes av 1800 W, som täcker både inomhus och blockuppvärmning. Tidpunkten för traditionell temperatur antogs vara två timmar.
Etolpa's Eco -Timing fungerar enligt följande:
+5 ° C - Uppvärmningstid 30 min
0 ° C - Uppvärmningstid 60 min
-5 ° C -värmningstid 90 min
-10 ° C -värmningstid 120 min
-15 ° C -värmningstid 150 min
Modellen beräknade inte värmebesparingar vid temperaturer över +5 ° C, vilket gör resultaten mer realistiska, men minskar den totala procentuella besparingen.
Resultaten visar att Eco -Timing ger de största relativa besparingarna i Helsingfors, där 56 % jämfört med traditionell timing. I Oulu är motsvarande besparingar 44 % . Det bör noteras att ju kallare vädret är, desto mindre relativa besparingar, men samtidigt säkerställer att bilen värms upp tillräckligt. När allt kommer omkring är mängden el som sparats i kilowattimmar nästan densamma i olika städer, även om besparingsprocenten skiljer sig åt.
Dessutom ger fjärrkontrollen av Otolpan mervärde för användare, vilket inte direkt utvärderas i beräkningen av ekonomiska besparingar.