Hur prissätter jag nedladdningstjänsten på företagets gård?
Elektronisk trafik blir vanligare, och fördelarna med en elbil betonas särskilt när laddningen kan göras under parkering. Detta minskar behovet av separata omedelbara laddningsresor, med undantag för längre avstånd. Förutom hemgarantin är parkeringsplatser på arbetsplatsen viktiga laddningspunkter, eftersom bilar ofta parkeras där i flera timmar.
I den här bloggen kommer vi att diskutera utmaningar för nedladdning av jobb från ett fastighetsperspektiv och ge tips för nedladdningspriser.
Fastighetsägande och avgiftskostnader
Behovet av elbilar är behovet av användare, och i många fall tilldelas kostnaden för laddning till fastighetsägaren. Särskilt på företagscampus betalar fastighetsbolaget el, och hyresavtal med parkeringsplatser inkluderar ofta temperaturen på elektriska. När det gäller elbilar måste dock laddningskostnader särskiljas och tilldelas direkt till användaren eller deras arbetsgivare.
En vanlig utmaning på arbetsplatsen är obehörig laddning från temperaturen. Etolpp -systemet möjliggör uppvärmning så att uppvärmning endast är möjlig i kallt väder och till och med för en viss tid. Alternativt kan fastigheten införa en modell där all el faktureras av användare, vilket garanterar rättvis behandling och förenklar hanteringen.
Många företag vill erbjuda sina anställda en avgiftsmöjlighet som en del av sin ansvarsstrategi. Skatteadministrationen har sagt att mellan 2021 och 2025 är den laddningselektricitet som erbjuds av arbetsgivaren inte en beskattningsbar fördel, vilket uppmuntrar företag att investera i laddningslösningar.
Oavsett komplexiteten i arrangemanget tillåter eParking -systemet kostnaden för inriktning och faktureringskostnader till rätt parter. Tjänsten täcker fakturering, insamling och redovisning för det konto som anges av fastigheten med överenskomna intervall. Dessutom ger systemet ansvarig rapportering och förmågan att övervaka konsumtion och optimera användningen av värmeelektricitet genom energibesparingar och lasthantering.
En elbilförare kan schemalägga en laddning och betala enkelt med den användarapplikationen som används.
Leasing bilar kontra anställdas egna bilar
Distribution av laddningskostnader beror på arbetsgivarens driftsmodell: Är nedladdningen från arbetsgivaren eller betalar användaren sina egna utgifter? Särskilt för leasing av bilar kan det vara nödvändigt att definiera tydliga principer för vem som ansvarar för laddningskostnaderna.
Intelligenta operativa tjänster som Eparking gör att du kan hantera olika användargrupper flexibelt. Systemet kan definiera olika pris- och faktureringsmodeller, varigenom fördelarna med arbetsgivaren och användarnas egna utgifter kan separeras.
Laddningshastighet på arbetsplatser
Arbetsplatsen tillbringade vanligtvis cirka åtta timmar, men för vissa anställda består en arbetsdag av kortare perioder eller rörande arbete. Laddningshastigheten för elbilen är en nyckelfaktor när det gäller komfort, och laddningslösningar bör utformas baserat på parkeringsbeteende.
Att installera för effektiva laddningsstationer kan begränsa deras belopp av budgetskäl. Detta kan leda till att inte tillräckligt laddningsplatser för alla. Å andra sidan kommer otillräcklig laddningskapacitet att försvaga tjänstens lämplighet.
För bilister är det opraktiskt att flytta sin bil mitt i en arbetsdag för att släppa laddningsplatsen för nästa användare. Det är inte heller önskvärt för arbetsgivare att arbetstiden spenderas på bilöverföring. Enligt statistiken Finland är den genomsnittliga längden på en finsk pendling 14 km i en riktning. Det kräver således mindre än två timmar för att ladda det belopp som krävs under arbetsdagen.
Lösningen är att tillhandahålla tillräckliga laddningspunkter för att användare kan ansluta sin bil för att ladda direkt i början av arbetsdagen. Dessutom är det tillrådligt att reservera snabbare stationer för en kortare laddning, cirka 5-10 % av alla laddningsplatser. Effekten av dessa bör vara minst 11 kW. Användningen av snabbare stationer kan debiteras ett högre pris eller tillämpa en minutbaserad prissättning för att hålla dem i omlopp. Fastighetens totala konsumtion bör också ta hänsyn till kraftstövlar, vilket kan öka det totala priset på el.
Lastplatser
Platsen för laddningsplatserna måste ta hänsyn till storleken, formen och befintlig elektrisk infrastruktur på parkeringsområdet. Vid utformningen av nya laddningsplatser är det tillrådligt att placera dem lite längre från huvudentrén för att förhindra att förbränningsbilarna av misstag exporterar dem. Om webbplatsen redan har värmepolinformation kan långsamma laddningsposter endast installeras genom att ersätta befintliga användargränssnitt med nya. Detta möjliggör kostnadseffektiv uppgradering av laddningsinfrastrukturen utan större strukturella förändringar.
Laddningspris
Det totala priset på el i Finland, inklusive överförings- och skattekostnader 2021, är cirka 10-13 cent per kWh . På arbetsplatsen bör laddningen vara billig men tillräckligt lönsam för att täcka kostnader. Om laddningen är för dyr kan användare gynna en hembakgrund och lämna arbetsplatsladdare inte tillgängliga.
Snabbare laddningsstationer kan debiteras en högre avgift eftersom användare är redo att betala för den extra tjänsten. En rekommenderad prissättningsmodell är att tillhandahålla långsam laddning till kostnad och avgift för snabbare avgift en extra avgift. Detta gör att användare kan uppmuntras att välja en långsammare laddning om de inte behöver en snabb start. Se hur detta görs på motorväg 30 .
Prissättningsmodeller kan redigeras efter behov. Alternativ inkluderar till exempel en kilowatt -timmars avgift, tidsbaserad prissättning (euro/timme) eller en sessionstart -upp -avgift. Om du vill öka laddningspunktcykeln under arbetsdagen kan du använda förvrängda priser, där de första timmarna är billigare och priset kommer att stiga med längre laddning.