Som Oy Hamlet Park: laddning pekar på bostadsföretaget - det är vad det händer!

Baslinje

Eftersom Oy Hamlet Park hade 22 lägenheter, 24 temperaturer och 20 kalla utrymmen. Den första elbilen hade dykt upp i bostadsföretaget och dess ägare debiterade sin bil från utloppet i grannens lager. För övervakning av elförbrukning användes en mätare som förvärvades av invånaren och laddningen överenskommades mellan invånarna.

Som ett resultat av situationen uppstod bostadsföretaget för att titta på förvärvet av laddningspunkter som en bredare enhet.

Vår lösning

Bostadsföretaget kontaktade vårt företag och vi gav det en omfattande lösning för att ladda en elbil. Vårt mål var ett kontrollerat och konsekvent system som skulle förhindra enskilda invånare från att göra sina egna separata laddningslåtar.

De viktigaste fördelarna med vårt erbjudande var:

  • Enhetliga regler och faktureringsmetoder

  • Ett lättanvänt Etolppa-system som tillåter både billaddning och uppvärmning

  • Lastkontroll och konsumtionsspårning

  • En kostnadseffektiv total lösning som gynnar både elbilar och användare av blockvärmare

Etols kan styras antingen direkt från polen eller på distans med hjälp av applikationen, vilket ger användarna flexibilitet.

Beslut -att göra och implementera

I synnerhet övervägde bostadsföreningen tidpunkten för investeringen: Skulle det vara klokt att genomföra nu eller om några år? ARA -stödet hade en betydande inverkan på beslutet och det beslutades att genomföra investeringen. Leasingalternativet beaktades, men det visade sig vara ogynnsamt när det gäller direktinvesteringar.

Före stämman beställdes en omfattande elnätsundersökning, där en elförbrukningsanordning installerades i fastighetens elcentrum. Vid årsstämman i mars 2019 beslutades att förvärva 12 etoler och 2 modemfall. Eftersom en carport var separat från andra behövdes ett ytterligare modemfall.

Polerna introducerades redan i maj 2019.

Service

Användaren gör en bokning antingen i applikationen eller i webbläsaren. Han kan välja om han ska använda OTOL: er för laddning eller för uppvärmning och ändra inställningen senare vid behov. Tjänsten möjliggör också Etolpa kontroll direkt från posten, så att tjänsten inte krävs för att använda digitalt. 

Kostnader (24 nedladdningsplatser)

  • Elektrisk mappning : € 900 (inkl. Moms), implementerad av lokal elbutik

  • Installationskostnader : € 1 400 (inkl. Vat), implementerad av Vera Tammere

  • Utrustningsinvesteringar : 6200 € (inkl. Moms)

  • Underhållskostnader : 350 €/år (inkl. Moms)

Från två servicenivåer valde bostadsföretaget en underhållstjänst där fastighetsförvaltaren tar ut användare baserat på konsumentinformation. Senare är det möjligt att utöka servicenivån så att tjänsteleverantören hanterar användarens specifika fakturering.

Bostadsföreningen fick ett ARA -stöd för laddningspunkter, som täckte 35 % av installationen, utrustningen och kartläggningen.

  • Parkspecifik kostnad utan ARA-stöd: Cirka 350 €

  • Parkeringsspecifik kostnad efter ARA-stöd: cirka 230 €

Alla priser inkluderar moms.

Projekttidslinje

  • Februari 2019 : Officiell begäran

  • Mars 2019 : Årsstämman och investeringsbeslut

  • Maj 2019 : Implementering och distribution

Som Oy Hamlet Park

Upplevelser att använda

Efter några månaders användarupplevelse kunde vi utvärdera systemets funktionalitet och vintersäsongens effekt på energiförbrukningen. Nya intervjuer hölls i mars 2020.

Platt belastning och rättvis fakturering

Etolpas har visat sig vara mångsidig och deras användning är jämnt fördelad under olika tider på dagen. Detta har utjämnat den totala belastningen för bostadsföreningen och hjälpt till att undvika spikar i elanvändning. Konsumtionen av varje parkeringsplats mäts separat, vilket möjliggör rättvis och konsumtionsbaserad fakturering. Dessutom får bostadsföretaget värdefulla uppgifter om användning av energi i parkeringsområdet, som stöder optimering av elfördelning.

Effekten av mild vinter på energiförbrukningen

Föregående vinter var mildare än vanligt, vilket direkt återspeglades i konsumtionssiffror. Housing Association har en elbilladdare och från 1 november - 29 februari. Den totala energiförbrukningen var cirka 1600 kWh. Från detta spenderades cirka 900 kWh på att ladda en elbil. En fasspecifik konsumtionsdata visar när laddning och uppvärmning har varit mest aktiv.

Enkel distribution och nöjda invånare

Bostadsföretaget investerade i god distribution: tydliga instruktioner gavs invånarna och informerades om reformen via både webbplatsen och Facebook -gruppen. Detta säkerställde en smidig övergång till det nya systemet. En del av invånarna använder etolmen direkt från polen utan fjärrkontroll, vilket indikerar användarvänligheten av lösningen.

Katri Holm, ordförande för bostadsstyrelsen, värderar rättvisan i tjänsten: "Nu faktureras fakturan lika enligt faktisk användning, och köpet av en elbil handlar inte om bristen på laddning."

Resident Arttu Rasku, å andra sidan, berömmer tydligheten i betalningspraxis: "Ur användarens synvinkel har det varit lätt att betala bara för vad han förbrukar." För närvarande har bostadsföreningen en manuell årlig räkning, men enligt fastighetsförvaltaren Paavo Salonen har lösningen varit enkel och rekommenderad för andra bostadsföretag.

Tillförlitlighet och kontinuerlig utveckling

Tillförlitligheten för Etolppa -tjänsten har fått positiv feedback, och enligt Rasku, "Som helhet ger jag tjänsten ett prisvärt betyg." Han har också lagt märke till att systemet ständigt utvecklas för att förbättra användarupplevelsen. Regelbundna uppdateringar säkerställer att Etolppa uppfyller behoven hos olika användare som möjligt.


"Jag rekommenderar varmt Etolppi till alla som letar efter en funktionell, enkel och billig lösning för att ladda elbilar i bostadsföretag"


Enligt intervjuerna har förvärvet av Etolpa varit ett framgångsrikt beslut för bostadsföreningen. Invånarna är nöjda med lösningen, och Rasku belyser också kostnadseffektiviteten för tjänsten: "Detta är en av de mest förnuftiga, om inte den mest förnuftiga laddningstjänsten."

Behovet av att ladda beredskapen ökar

När elbilar blir vanligare behöver parkeringsplatserna för bostadsföretag också bättre laddningslösningar. De flesta bilister föredrar att ladda sin bil när de parkeras hemma eller på jobbet. Långsam laddning över natten kan ladda upp till 150 kilometer transporter, så bostadsföretag som laddar möjligheter är nyckeln till en smidig drift av elbilar.


Varför planera din elbil laddning som helhet?

Ur bostadsföreningens synvinkel kan nedladdningslösningarna från enskilda invånare arbeta på kort sikt, men på lång sikt utgör de utmaningar. Fastighetsförvaltarens faktureringsarbete blir mer komplicerat och lastkontroll kan inte kontrolleras av separata lösningar.

Utvecklingen av flottan visar tydligt att behovet av laddningspunkter kommer att öka i framtiden. Bostadsföretag bör överväga när övergången till stöd för elektronisk trafik är aktuell.


För referensen intervjuades fastighetsförvaltaren för Asunto Oy Hamlet Park Paavo Salo, styrelseordförande för bostadsföreningen och Arttu Raskua, styrelseordförande för bostadsföreningen.

Tidigare
Tidigare

Turku Guest Boat Harbour: Digital Service revolutionerar båtliv

Nästa
Nästa

Jyväskylä P-Pergent: En modern parkeringsdestination för användarnas behov