Hiidenkiukantie 1-3: En delad laddare i ett bostadsföretag - ett hot eller en möjlighet?
Laddning av elbilar talar alltmer om bostadsföretagens allmänna möten, och media marknadsför alltmer installationen av elbilsutrustning. Ett alternativ kan vara en delad laddningsenhet som kan användas av dem som vill använda, flytta sin bil bort efter laddning och släppt enheten till nästa användare.
Det är Oienia att installera en sådan laddningsanordning att elförbrukningen måste kunna riktas mot användaren. I vissa fall placeras en penna och ett skärmpapper inuti laddningsenheten, som alla har markerat en kilowatt -timmar i slutet av sin laddningssession. Värd har sedan tolkat posterna och debiterade uppladdare en gång om året baserat på förverkligande.
Lyckligtvis, med digitalisering, finns det enklare sätt att erbjuda. Med Eparks -systemet är det möjligt att skapa en delad laddare: användaren får åtkomst till enheten och aktiverar laddaren varje gång han vill ladda sin bil med laddaren. I slutet av laddningen stängs elen, och konsumtionssiffrorna lagras i molntjänsten, som fakturerar användaren en gång i månaden och pengarna nås regelbundet till bostadsföreningen.
En sådan delad laddare fungerar bra, så länge laddaren kommer ihåg att flytta sin bil omedelbart efter laddning, för att släppa platsen till nästa. Ibland kan det dock hända att flytta bilen är glömd och nästa laddare är i problem. Det är lättare för invånaren att kunna ladda sin bil på sin egen parkeringsskärm så att du inte behöver oroa dig för att flytta din bil.
Som Oy Hiidenkiukantie 1-3 i Helsingfors beslutade ursprungligen om en delad laddningsenhet, eftersom det inte fanns många billaddare i bostadsföretaget. På grund av ökad efterfrågan beslutades emellertid att öka antalet laddare i bostadsföreningen på ett och ett halvt år efter installationen av en delad laddare så att bostadsföretaget kan betjäna sina invånare så bra som möjligt. Dessutom introducerades eparksystemet i bostadsföreningen för att enkelt rikta in faktureringen av laddningselektricitet ordentligt till användarna av den delade laddningsenheten.
Invånarnas erfarenheter
”Bostadsföreningens styrelse diskuterade avgiftsmöjligheten hösten 2019 och i början av 2020 vid flera möten och såg att det är en del av utbudet av en modern bostadsförening. Dessutom har laddningsalternativet en effekt på värdet på bostadsföreningen och bör också underlätta försäljning och köp av bostäder. Behovet av laddning hade frågats några år tidigare, men det var inte många intresserade vid den tiden. I den nya undersökningen, under vintern 2019-2020, hade räntan tydligt ökat, även om det inte fanns många fulla elbilar ännu. Styrelsen beslutade att ta förslaget till våren 2020 årsstämma så att installationsarbetet skulle utföras på bostadsföretagets vårdtillgångar. Projektet passar in i den normala budgeten till stor del på grund av företagets stora storlek. Stämman gav styrelsen myndighet att genomföra projektet med företagets medel. Förutom el betalar användare ett litet extra pris för att täcka kostnaden för inköp. Det extra priset är för närvarande € 0,05/kWh, vilket innebär att det totala priset var 0,16 €/kWh.
Bostadsföretaget har tre något olika storlekar med totalt 124 lägenheter. Bostadsföretaget äger platserna och har hyrts ut till aktieägarna vid en månatlig övervägande. Det finns också några parkeringsplatser i invånarna, och den första 22 x 22 kW -platsen implementerades tillsammans så att ingen kommer att förlora sin plats. Det främsta skälet var dock att det var lättast att implementera den nödvändiga stora flödande strömförsörjningen på denna plats.
Inga specifika regler utarbetades annat än det faktum att de två sätena är avsedda för laddning. Det fanns ingen gräns för laddningens längd. De flesta av bilarna att ladda är fortfarande hybrider. Bostadsföreningen har sin egen fastighetsförvaltare som bor i företaget, som fungerade som den nödvändiga meddelandekanalen för användarguidledning. Det har inte funnits någon annan separat kommunikationskanal. Inte heller var någon annan utmaning än en laddningsbil, till exempel en laddningsbar bil, till exempel en laddningsbar bil) på platser.
Under hösten 2020 och början av 2021 ökade användningen av den gemensamma laddningsplatsen avsevärt så att en av platserna nästan alltid var i bruk, ofta båda. Därför fortsatte regeringen att diskutera den ursprungliga planen, där idén var att starta först på en delad plats, och när behovet ökade, för att öka positionerna genom att konvertera uppvärmningsposter till laddningsenheter. I själva verket föreslog styrelsen för årsstämman 2021 att fem värmepoler på gården i varje hus skulle omvandlas till laddningsanordningar. Det skulle finnas totalt 30 poäng. När laddningsbara bilar ökar ersätts platserna med att ta bort förbränningsbilar från laddningsplatser till gamla platser. Uppvärmningsposterna kommer att omvandlas till fler laddningsanordningar när behovet ökar.
-Jorma Kyyrä , som Oy Hiidenkiukantie 1-3 bosatt.
”Den delade modellen fungerade bra, men det är naturligtvis enklare och enklare om du kan ladda din bil utan någon av godisarna. Stick bara pluggen och batteriet är praktiskt taget alltid i önskat bokningsläge på morgonen. En snabbare delad maskin ger flexibilitet om du har en längre planerad längre resa och du måste ladda bilen snabbare. Men väl med full el har det gjort nästan den långsamma laddningen av min plats. Jag har använt en delad punkt kanske 2-3 gånger sedan jag får min egen laddningsenhet. Jag har kört cirka 50 000 km med bil och cirka 80-90 % av min tid har laddats på min egen plats. Så långsam nedladdning fungerar mycket bra, åtminstone för mig.
Att köpa själva enheten var inte alls svårt, det finns många alternativ på marknaden. I det här fallet var det tydligt att jag fick en laddningsenhet via Eparking. Enheten är ansluten till bostadsföreningssystemet, vilket gör fakturering och annan data enkel att passera och inte har extra kostnad för bostadsföretaget för extra fakturering. Elektriska räkningar för laddning kan direkt riktas mot mig, så jag betalar det jag spenderar. Diskussionen med styrelsen för bostadsföreningen och fastighetsförvaltaren var smidig, och när installationen och laddningen inte kostade bostadsföreningen, men jag täcker dem själv, var det också snabbt och enkelt att fatta beslut. Ett stort tack till regeringen, som förstår vad som skapar värde för invånarna och gör bostadsföretaget mer attraktivt även på längre sikt.
-Kalle Mäkinen , som Oy Hiidenkiukantie 1-3 bosatt.
Tydliga regler för att använda en delad laddningsenhet
En delad laddningsenhet kan vara en mycket funktionell lösning för ett bostadsföretag. Det som är viktigt för funktionaliteten är att bostadsföreningen har kommit överens om tydliga regler och praxis för användning av laddningsenheten och att faktureringen är korrekt riktad mot användare. Men när laddningsbara bilar ökar är det tillrådligt att överväga att köpa fler laddningsenheter för invånarnas egna parkeringsplatser. En delad laddningsenhet kan vara högre i laddningskraften än invånarnas egna laddare, eftersom det är bra att ha en kraftfull laddare för plötsliga och snabbare laddningsbehov. Långsammare laddare fungerar bra i förutsägbar vardagskörning. Det är också värt att uppmärksamma prissättningen i avgiften i bostadsföreningen. I Hiidenkiukantie 1-3 skapas prissättningsmodellen för långsamma laddningsenheter så att värmeelektriciteten är gratis för användaren och avgiften som konsumeras för laddning.
Jorma Kyyrä och Kalle Mäkinen, invånarna i AS Oy Hiidenkiukantie 1-3, har deltagit i att skriva referensen.