eParking tar med laddel till bostadsrättsföreningen – utan att glömma parkeringstjänster

av de bilar som registreras för första gången är redan laddbara, så många bilister måste numera inte bara ordna parkering utan också ladda allt oftare.

Högeffektsladdning är ett alternativ för elbilsförare: den laddar bilen snabbt och möjliggör en snabb återgång till vägen. Nackdelen är vanligtvis priset: laddning med en högeffektladdare är ofta det dyraste sättet att lägga till körsträcka på batteriet.

eParking erbjuder laddning av parkeringsplatser - och parkeringsbetalningstjänster

Det finns dock billigare laddningsalternativ. Sådant erbjuds av inhemsk eParking, som erbjuder både parkerings- och laddningstjänster i ett paket, till exempel för bostadsrättsföreningar, företag och parkeringshus.

Särskilt elektrifieringen av parkeringsplatser är nyckeln till spridningen av eltransporter.

För flertalet bilister är den dagliga körsträckan klart kortare än körsträckan för de vanligaste elbilarna. Din bil tillbringar ofta det mesta av sin tid antingen på parkeringen i ditt hem eller på din arbetsplats, vilket är en naturlig plats att ladda din bil. När el finns tillgänglig i hemparken minskar också behovet av dyrare högeffektsladdning.

När den är parkerad räcker även en lägre laddningseffekt. Till exempel vid laddning över natten räcker laddningseffekten på bara några kilowatt i de flesta fall för att fylla bilens batteri. Den här typen av lågeffektsladdning vid parkering kallas ofta parkeringsladdning.

Hela servicepaketet från en operatör

När man organiserar parkeringsladdning är saker att tänka på är till exempel installationsarbete och underhåll av laddutrustning, tillräcklig effekt på elanslutningarna på parkeringsplatsen eller byggnaden samt intelligent kraftfördelning mellan olika laddplatser samt fakturering för själva laddar el. eParking gör precis detta och på så sätt har ägaren av parkeringshuset eller till exempel fastighetsförvaltaren i en bostadsrättsförening mindre att oroa sig för samtidigt som slutanvändarens service förbättras.

Parkeringsladdning är vettigt ändå. Lågeffektsladdning värmer inte upp batteriet nämnvärt, och är därför ett bättre alternativ för bilens batteri än högeffektsladdning. Dessutom är kostnaderna för laddningsutrustning och ett stort laddningsfält bara en bråkdel jämfört med högeffektsladdning. Parkeringsladdning sker vanligtvis nattetid, då elen inte bara är billigast, utan också är mest miljövänlig. Och självklart sparar körsträckan som laddas i hemmet kraftfulla laddpunkter för de bilister som verkligen behöver ladda snabbt.

För avgiftshantering och betalningar erbjuder eParking bilister en betalningsapplikation för sin smartphone. Det är helt naturligt att samma applikation hanterar inte bara laddning utan även parkering. eParking är också en betydande operatör av parkeringsavgifter för allmänna parkeringsområden. Parkeringstjänsten passar alla bilister, oavsett drivkraft.

Parkeringsavgiften ökar värdet på lägenheten

Möjligheten att ladda en bil är också en avgörande faktor för värdet på fastigheter eller bostadsaktier. Nordeas senioranalytiker Juho Kostiainen konstaterade i sin granskning att laddinfrastruktur kräver investeringar, framför allt från bostadsbolag, och specifikt kan avsaknaden av en laddpunkt bli ett hinder för bostadsförsäljning oftare än inte. Parkeringsavgiftslösningar bör därför övervägas i varje bostadsrättsförening.

eParking är Finlands största företags- och hemladdningsnätverk med cirka 67 000 laddpunkter. Majoriteten av dessa laddare finns på parkeringsplatserna hos bostadsrättsföreningar och andra privata operatörer, vilket möjliggör elektrisk rörelse varje dag.  

Tjänsten eParking tillhandahålls av IGL-Technologies Oy, som grundades 2009. 


Kommersiellt samarbete. Originalpublicering på Oikosulku -bloggen.

Författare Tuomas Sauliala . 5.10.2024
Foto: Eparking

Författaren är en professionell inom elektroteknik, kommunikation och marknadsföring som sedan 2013 har skrivit om elbilar och deras laddningssystem samt fordonsmjukvara.

Tidigare
Tidigare

En resa till Tahko för mountainbikeloppet och vad det lärde mig om parkeringsladdning

Nästa
Nästa

Elbilarnas nya era: Laddstationer för parkeringsplatser av affärsfastigheter – lagen förpliktar, eParking hjälper!