En resa till Tahko för mountainbikeloppet och vad det lärde mig om parkeringsladdning
Cykling är en trevlig sport eftersom du kan cykla direkt från din ytterdörr. Men tävlingar relaterade till sporten anordnas över hela Finland, så en bil, som Skoda Enyaq RS , är ett utmärkt verktyg för att utöva hobbyn längre hemifrån. Dessutom möjliggör Enyaq transport av bagage och fyllmedel inne i bilen, på takräcken och bakom på dragkroken. Förare och bagage, kanske helst inne i bilen.
Sommarens lopp var till Tahko, där Finlands största mountainbike -tävling, Tahko MTB . Resekompisen är Jaakko, som redan är känd för tidigare cykelslingor, som är bättre känd Kampiapina -Youtube -kanalen.
Skoda Enyaq RS är Volkswagens MEB-plattform. Dess systermodeller är Volkswagen ID.4 och Audi Q4 . Även om modellerna i sig tekniskt sett är ganska lika, är det intressant att notera att det är Enyaq som ser ut att behålla sitt andrahandsvärde perfekt, till exempel i en onlinebil. Av någon anledning är vi finländare Skoda-folk.
Resan från Helsingfors till Tahko är lite mindre än 500 kilometer. Det finns trots allt arbete att göra, men det är mindre än hälften av förra sommarens resa till Kaldoaiv att köra. Enligt WLTP-klassificeringen är Enyaqs räckvidd 539 kilometer, vilket innebär att laddning kanske inte behövs för tur och retur.
Laddning före – och under – resan
Vi åkte iväg på resan på fredagen, dagen innan loppet. Syftet var att övernatta i Tahko och sedan, efter en god natts sömn, ge sig av till loppet på lördag morgon. Ett sådant schema tar bråttom från resan, vilket gör körningen till en avslappnad och enkel upplevelse.
Trots Enyaqs långa driftavstånd stod det redan från start klart att laddningsavbrottet skulle komma snabbt: Luftmotståndet hos cyklar som färdas på en bakre dragstång ökar Enyaqs förbrukning till 21,1 kilowattimmar i motorvägshastigheter. Även luftkonditioneringen tar ström i värmen. Med denna förbrukning är bilens räckvidd cirka 360 kilometer. Det är naturligtvis också en mycket bra prestation från tjecken.
Den första nedladdningspausen slog Vierumäki. Bilen laddades med högeffektsladdning under lunchrasten genom att ladda batteri. Utöver den stora förbrukningen var anledningen till pausen framför allt att det inte gick att starta tävlingsresan med fullt batteri. Mitt byggbolag tillät inte att bilen laddades på parkeringen över natten, då det hade gått några dagar sedan senaste laddningen. En bra och funktionell parkeringsladdning hade gjort det möjligt att starta resan med fullt batteri.
Kempowers laddkabellösning passar ganska bra till mountainbikes. Kabeln når.
Parkeringsladdningen är vanligtvis lågeffekt, cirka 3,6 till 11 kilowattsladdning. Med denna kraft är batteriladdningstiden för en modern elbil från tom till full cirka 5 till 20 timmar. Laddningsapparater installeras på parkeringsplatser och till exempel i parkeringshus så att alla laddbilar har laddningsmöjlighet. På så sätt kan bilen laddas över natten eller till exempel under en arbetsdag. Med den långa laddningstiden räcker även en lägre laddningseffekt för att fylla batteriet i en elbil eller laddhybrid, speciellt när behovet av att ladda från helt tom till helt fullt träffar plötsligt mer sällan.
När laddningseffekten är låg kan laddningsanordningen också vara enklare och eleffekten på parkeringsplatsen förblir rimlig. Allt detta innebär lägre kostnader för laddning per parkeringsplats och därmed ett mer överkomligt laddpris.
Utöver laddutrustningen behövs även en operatör för att underhålla och serva systemet samt hantera fakturering av laddelen. Denna typ av tjänst erbjuds av finska eParking .
Förarna tankades i förväntan
Förutom bilen var tankning av åkarna också viktigt på denna resa till Tahko: Mountainbike är en intensiv aktivitet och Tahko MTB:s Classic 60 km-lopp är ett långt och krävande lopp. Det finns väldigt få fria nedförskörningskilometer som landsvägscyklister är bekanta med. Dessutom verkade det varma vädret fortsätta fram till morgonen på tävlingsdagen.
På programmet stod återfuktning i förväg, samt tankning av kolhydrater, framför allt i form av munkar, bullar och godis. Finska bensinstationer erbjuder allt detta utan undantag och i överflöd, även i Vierumäki.
Resan fortskred bekvämt i det varma vädret. Vi stannade till i Kuopio för att köpa sapuska till helgen. Ännu en snabbladdningspaus så att batteriet räcker inte bara till Tahko, utan även till resan.
Högeffektsladdning möjliggör långa resor med elbil
eParking är inriktat på parkeringsladdningstjänster, men på denna resa fick vi även se eParkings högeffektsladdning i parkeringshuset på det nya campusområdet i Kuopios Savilahti.
Nu när terminen var på uppehåll var parkeringsplatserna i parkeringshuset tomma, så det fanns ingen information om trängseln. Parkeringshuset har förutom högeffektsladdning upp till 270 parkeringsladdningsplatser och tjugo mer effektiva grundladdningsplatser. Här är priset för lågeffektsladdning 0,20 – 0,25 € per kilowattimme, och högeffektsladdning kostar endast 0,40 €/kWh. Parkeringsplatsen Savilahti är därför ett bra exempel på att införa parkeringsavgifter.
eParking har flera parkeringsladdningsenheter i sin katalog. En sådan anordning har valts för parkeringshuset i Kuopios Savilahti.
På Tahko hade vägmätaren ackumulerat 498 kilometer. Efter landsvägssträckan hade hastigheterna och därmed även förbrukningen sjunkit. Förbrukningen på hela resan planade så småningom ut på 19,5 kWh per hundra, vilket innebär en räckvidd på cirka 400 kilometer. Avläsningen skulle till exempel kunna jämföras med den andra ytterligheten: Hyundai IONIQ 6, som är aerodynamiskt optimerad för resor och som inte följdes av cyklar under provkörningen: I två separata motorvägstester färdades bilen med 16,6 och 19,4 kWh/100 km förbrukning.
Lärdomen av historien: Mountainbike är en trevlig hobby och lättheten i sporten är attraktiv, men att kombinera det med körning ökar bilens genomsnittliga förbrukning. Med lämpliga laddlösningar är detta inget problem, bara cyklisters lår verkar alltid behöva mer kraft. Men det är en annan historia.
Kommersiellt samarbete. Originalpublicering på Oikosulku -bloggen.
Författare Tuomas Sauliala . 5.10.2024
Foton: Tuomas Sauliala
Författaren är en professionell inom elektroteknik, kommunikation och marknadsföring som sedan 2013 har skrivit om elbilar och deras laddningssystem samt fordonsmjukvara.