Bostadsbolagsdebitering kan också göras till ett rimligt pris och på ett skalbart sätt
Att ladda bilar på bostadsbolagets parkeringsplats är ett standardämne för många trädgårdssamtal och WhatsApp-grupper: vad skulle vara det bästa sättet att organisera billaddningen när bara några av bilarna kan laddas, men ungefär alla värms upp med en blockvärmare på vintern?
Att möjliggöra laddning och förvärmning av förbränningsmotorn på parkeringsplatsen är i princip enkelt: dra tillräckligt med kablar från bostadsbolagets elcentral eller liknande uttag till parkeringsskärmarna och installera lämpliga laddningsanordningar för användning av bilister.
Tempus har dock knepiga detaljer: Är kraftcentralens kapacitet tillräcklig för att ge full kraft till varje panel, eller är lasthantering nödvändig? Hur är laddningselmätning och fakturering upplagt? Och hur förhindrar du att tredje part laddar ner utan tillstånd? Och hur sköter man flyttande boendes parkeringsplatser, när inte bara parkeringsskärmen utan även laddapparaten i framtiden kan komma att byta ägare?
En stor del av dessa frågor hamnar på fastighetsförvaltarens och styrelsens bord. Till exempel erbjuder den finska eParking svar.
Bostadsbolaget laddar enkelt, tydligt och billigt
eParkings tjänst för bostadsrättsföreningar är en enkel, prisvärd och tydlig faktureringsladd- och värmepunkt för varje parkeringsplats hos bostadsrättsföreningen som behandlar aktieägare lika. Grunden i tjänsten är eParkings egen, intelligenta eTolppa-laddningsenhet, som kan hanteras med hjälp av eParkings molntjänst. För bilisten, det vill säga den boende i bostadsrättsföreningen, framstår tjänsten som en lättanvänd laddningsenhet och en smartphoneapplikation med vilken den egna laddningen kan hanteras.
- Vi tillhandahåller en omfattande tjänst där laddningsutrustningen föras till bostadsföreningens parkeringsplats och en laddningstjänst till aktieägarens smartphone, säger Teemu Marku, försäljningsdirektör på Eparking.
I tjänsten betalar bostadsbolaget elräkningen, så det bestämmer också priset för att ladda el själv. eParking däremot fakturerar en månadsavgift per laddpunkt från bostadsbolaget. eParking testar också laddning med växelpriser på el, som kommer att finnas på laddningsställen senare i år.
Laddning startas, stoppas och betalas med eParking-applikationen. Utbudet av laddningsenheter är stort och till stor del inhemskt, från och med enheter utrustade med ett par kilowatts suko-kontakt och slutar med robusta Kempower högeffektsladdningsenheter.
Laddningsenheter och deras underhåll säkerställs
Ur byggföretagets synvinkel är en bred täckning av utrustningsleverantörer bra, eftersom det ger trygghet för tillgången på reservdelar och underhåll långt in i framtiden. Teemu Marku betonar utvärderingen av kostnaderna för hela livscykeln:
– Alltför ofta tittar vi bara på laddeffekten och inköpspriset för utrustningen. Ofta är dock lågeffektsladdning billigast inte bara under installationsfasen, utan även under hela dess livscykel, reflekterar Marku.
Lågeffektladdning innebär vanligtvis laddning på cirka 2–5 kilowatt. Den nedre delen av skalan kan implementeras med en standard Suko-kontakt, annars används grundladdningen, även känd som Type 2-laddning. Även låga krafter laddar upp till 100-300 kilometers räckvidd till bilens batteri över natten vid laddning.
Ju lägre laddningseffekt väljs för en enskild parkeringsplats, desto fler bilar räcker elanslutningen till. eParkings intelligenta teknik tar hand om den inbördes kraftfördelningen och lasthanteringen av laddningsenheterna och möjliggör därmed nästan vilken laddningskraft som helst per parkeringsplats. Den begränsande faktorn är den elektriska anslutningen och kabeldragningen av parkeringsplatsen.
Lasthanteringen kan utökas med ytterligare en enhet utvecklad av eParking som kan installeras i kraftcentralen som övervakar fastighetens övriga elförbrukning. På så sätt kan all tillgänglig ledig ström användas för laddning.
eParking gör också livet enklare för fastighetsförvaltaren
Ju större parkeringsyta, desto mer finns att hantera. Ofta sköts den dagliga skötseln av parkeringsplatser av fastighetsskötaren, för vilken arrangemanget av laddning är ytterligare en uppgift utöver de tidigare.
Det är här eParkings molntjänst stiger till sitt värde, då den möjliggör flexibel hantering av utrymmen, det vill säga hantering av användarnamn och till exempel övervakning av mängden laddad energi. eParking fungerar också som en enda centraliserad kanal för beställning av nya laddningsenheter och deras reservdelar.
– Det finns ingen enklare service för fastighetsskötaren. Till exempel är fakturering och kundservice tjänster som eParking erbjuder, så fastighetsförvaltarens tid läggs inte på dessa, fortsätter Marku.
Och hur ska stora företag ansluta till eParking?
– Själv har jag ungefär hållit gränsen för om alla boende i bostadsföreningen är kända vid namn eller inte, svarar Marku.
Det vill säga om företaget är så litet att det är lätt att dela på alla typer av kostnader i varvsriksdagen eller vid brevlådorna, kan strukturen för laddning och uppvärmning av bilarna och kostnadsdelningen enkelt hanteras. Det finns dock många större företag i Finland för vilka eParking är en bra lösning på utmaningarna kring distributionen av laddel.
Ett flexibelt mesh-nätverk minskar kostnaderna
eParkings laddlösning för parkeringsytor är tekniskt intressant. eTolppa-laddningsenheter kommunicerar med varandra trådlöst med hjälp av ett så kallat mesh-nätverk. I en sådan nätverksimplementering kommunicerar enskilda Laddningsenheter endast med sina närmaste grannar, men vidarebefordrar samtidigt meddelanden från mer avlägsna enheter till andra. På så sätt kan enskilda poler bilda enorma datanätverk med till och med satoladdningspunkter.
Den trådlösa mesh-nätverksimplementeringen är lämplig för miljöer där hög överföringskapacitet inte krävs, där skalbarhet är viktigt och där förhållandena kan vara utmanande. Till exempel är parkeringshus och grottor med armerad betong och bergkonstruktioner ofta svåra för trådlösa kommunikationsenheter, men kommunikation är möjlig med ett mesh-nätverk. En dyr internetuppkoppling behövs i princip bara för en laddningsenhet i mesh-nätverket. Mesh-implementeringen minskar därför kostnaderna för laddning av enheter och installationsarbete.
De enskilda eParking eTolls på parkeringsområdet kommunicerar därför både med varandra och i riktning mot internet till eParkings servrar. eParkings servrar ger den identifierade användaren tillåtelse att börja ladda och samla in information om hur mycket energi som debiteras för fakturering. Ömsesidig kommunikation mellan laddningsenheter är särskilt nödvändig för lasthantering: eTolls berättar för varandra vad deras laddningssituation är och vet hur man begränsar laddningen enligt den begränsade kapaciteten i elnätet.
eParking erbjuder inte bara bostadsrättsavgifter utan även parkeringstjänster och offentliga laddningstjänster.
Kommersiellt samarbete. Originalpublicering på Oikosulku -bloggen.
Författare Tuomas Sauliala . 8.9.2024
Foto: Anniina Nummela, Eparking.
Författaren är en professionell inom elektroteknik, kommunikation och marknadsföring som sedan 2013 har skrivit om elbilar och deras laddningssystem samt fordonsmjukvara.