IGL-Technologies, som erbjuder tjänsten eParking, utvecklar finländsk elektronisk trafik på lång sikt

Elektrifiering av trafik är ett faktum. Electronic Transport Association var kontona för alla bilar registrerade i Finland nästan 9 %av alla bilar som var registrerade i Finland. Mätt med antalet bitar har tillväxten blivit mer än 5 000 laddningsbara bilar per månad. Alla dessa bilar laddas någonstans, så det är tydligt att verksamheten också växer genom att ladda fordon.

Även om antalet debiterade kilowattimmar utvecklas gynnsamt, följer varken omsättningen eller särskilt rörelsevinsten för aktörerna i branschen nödvändigtvis med. Investeringar äter upp kapital, och de görs i första hand före intäktsökning. Nu på sommaren har elenergin varit billig , vilket å ena sidan kan ha förbättrat marginalerna för vissa laddoperatörer, men också lett priser och därmed omsättning. Speciellt lågeffektladdare är också ganska enkla att tillverka, och branschen är mycket konkurrenskraftig, så marginalerna i laddarbutiken kan också förbli tunna.

IGL-Technologies Oy:s huvudprodukt är eParking-systemet fokuserat på parkering och laddning av elbilar. Det är därför intressant att överväga hur IGL bibehåller sin konkurrenskraft i en växande och utmanande bransch å ena sidan.

– Där bara vissa bilar laddas står alla bilar parkerade, påminner IGL:s försäljningsdirektör Teemu Marku .

IGL:s tjänsteutbud har sedan länge stått på två grundpelare som är laddning och värmedebitering av el samt allmänna parkeringstjänster. Applikationen eParking kan användas för att betala för parkering på parkeringsområdena i många kommuner och städer.

Parkeringshantering och öppna gränssnitt mot t.ex hissdörrar och bommar och andra parkeringskontrollsystem möjliggör utveckling av mycket mångsidiga parkeringstjänster kring eParkings smartphoneapplikation och molntjänster. 

Öppna protokoll möjliggör flexibel drift i det elektroniska transportekosystemet

Produktutvecklingen stannar inte vid parkering. eParkings laddningsenheter och deras system talar det öppna OCPP-protokollet (Open Charge Point Protocol), vilket möjliggör flexibel användaridentifiering och användning av olika laddningsenheter som en del av eParking-applikationen. Till exempel, i Kuopio, i parkeringshuset vid yrkeshögskolans Savonias campusområde, har eParking-tjänsten inte bara satooch eParking-laddningsenheter på parkeringsplatserna, utan också några Kempower-högeffektladdare - allt i samma system och med samma applikation som använder OCPP-protokollet. 

Utöver OCPP stöder eParking-tjänster även ett annat nyckelprotokoll, OCPI (Open Charge Point Interface). OCPI kan ses som ett protokoll mellan laddningsnätverk ovanför OCPP, vilket möjliggör kommunikation mellan hela laddningsnätverk och separata tjänsteleverantörer. OCPI är hörnstenen för en smidig roamingtjänst mellan olika nätverk. 

Roamingtjänsten, det vill säga internetroaming, har ett kontroversiellt rykte bland bilister på grund av de överraskande kostnaderna. Även om roaming mellan laddningsnätverk kanske inte används i stor utsträckning nuförtiden, är tanken fortfarande god. IGL var till exempel involverad i internationell forskning inom området som en del av USER-CHI -projektet.

– Forskning och utveckling av roamingtjänster kommer säkerligen att fortsätta i framtiden, reflekterar Marku.

Öppna gränssnitt och smidig nätverksroaming skapar grunden för framtidens allt bredare affärsarbete med intelligent elektronisk transport. 

Ägare och strategiska investeringar

Även om IGL-Technologies har stark intern kunskap, tillverkar de inte sina egna laddningsenheter. Utrustningen har några olika leverantörer, vilket förbättrar tillgängligheten för inte bara laddningsenheter utan även deras reservdelar. Graden av hemlighet för enheterna och deras komponenter är hög, vilket ytterligare förbättrar leveranssäkerheten.

Enligt det välkända talesättet ser företag ofta ut som sina ägare. IGL är fortfarande majoritetsägt av sin aktiva ledning, så att laddningsapparattillverkarna UTU och Harju Elekter äger varsin små skivor. Laddartillverkare är därför inte bara hårdvaruleverantörer utan strategiska partners. När ägarna går till jobbet i det företag de äger och när partnern också har en andel samordnas intressen för ett långsiktigt samarbete. 

Elektroniska transporter växer och blir vanligare, men idag är det knappast någon guldgruva för någon. Branschen som helhet växer dock och IGL-Technologies är starkt involverade i spelet. 


Kommersiellt samarbete. Originalpublicering på Oikosulku -bloggen.

Författare Tuomas Sauliala . 5.10.2024
Foto: Anniina Nummela, Eparking.

Författaren är en professionell inom elektroteknik, kommunikation och marknadsföring som sedan 2013 har skrivit om elbilar och deras laddningssystem samt fordonsmjukvara.

Tidigare
Tidigare

Det digitala självbetjäningssystemet eCaravan förnyar campingturismen i Finland

Nästa
Nästa

Bostadsbolagsdebitering kan också göras till ett rimligt pris och på ett skalbart sätt